Pierwsza wizyta w ciąży

Kiedy należy się zgłosić na pierwszą wizytę ?

Pacjentki w różnym czasie zgłaszają się na pierwsza wizytę w ciąży. Kiedy jest to np. 31 dzień cyklu, jedynie dodatni test ciążowy z krwi może być rozpoznaniem bardzo wczesnej ciąży, w badaniu na fotelu ginekologicznym, lekarz stwierdzi macicę niepowiększoną, w badaniu USG można się jedynie spodziewać pogrubiałej śluzówki w macicy, obraz ten nie jest jednak charakterystyczny dla wczesnej ciąży ponieważ może występować także w innych stanach. Zatem jeśli nie ma niepokojących objawów w postaci plamień, krwawień, bóli podbrzusza, warto zaczekać z pierwsza wizytą do 6-7 tygodnia ciąży licząc od pierwszego dnia ostatniej miesiączki.

Jak przebiega pierwsza wizyta lekarska w ciąży ?

Pierwszym etapem wizyty jest zebranie dokładnych wywiadów:

• Ginekologiczno-Położniczego
    • data ostatniej miesiączki, długość cykli miesiączkowych
    • przebyte ciąże, porody, połogi- informacje o ewentualnych powikłaniach w ich przebiegu,  informacje o urodzonych dzieciach, ich rozwoju,
    • przebyte poronienia, ciąże pozamaciczne
    • data pobrania ostatniej cytologii z szyjki macicy, jej wynik, informacja czy kiedykolwiek pacjentka miała nieprawidłowy wynik tego badania
  • Wywiady osobiste dotyczące
    • Chorób przewlekłych
    • Przebytych operacji
    • Leków stosowanych przewlekle
    • Alergii na leki
    • Stosowanych używek w szczególności papierosów
  • Wywiady rodzinne
    • Choroby przewlekłe
    • Choroby nowotworowe
    • Wady wrodzone, choroby genetycznie uwarunkowane
    • Udary, zawały, wylewy, zatory , które wystąpiły zwłaszcza u młodych osób tj. poniżej 45rż
  • Warunki życia i pracy

Po zebraniu wywiadów następuje badanie położnicze na fotelu, które przebiega podobnie jak badanie ginekologiczne,  (w trakcie badania we wzierniku może być pobrana cytologia, zawsze oceniane jest pH wydzieliny pochwowej w celu wykluczenia infekcji ), oceniana jest wielkość macicy (-któremu tygodniowi ciąży ta wielkość odpowiada i oceniana jest wielkość przydatków), oraz badana jest szyjka macicy (ocena długości, położenia, konsystencji )

Następnie wykonywane jest badanie USG sondą dopochwową i jeśli jest to 6-7 tydzień ciąży ,badanie USG pozwala uwidocznić zarodek z bijącym kształtującym się sercem. Jest to moment pewnego rozpoznania ciąży.

W kolejnym etapie badamy gruczoły sutkowe.

Mierzone jest ciśnienie tętnicze oraz masa ciała pacjentki. Jest to ostatni etap badania lekarskiego.

Następnie zakładana jest karta ciąży- dokument przekazywany pacjentce, zawierający wszystkie istotne informacje z wywiadów, z uzupełnianymi na bieżąco wynikami badań analitycznych, bakteriologicznych, USG.

Na podstawie karty ciąży, każdy lekarz który zatknie się z ciężarną nawet w sytuacji nagłej, ma natychmiast wiedzę dotyczącą pacjentki i przebiegu ciąży. Ważne jest aby każda ciężarna miała zawsze przy sobie kartę ciąży wraz z oryginałem wyniku grupy krwi.