Jak przebiegają kolejne wizyty w ciąży ?

Jak przebiegają kolejne wizyty w ciąży ?

Podczas każdej wizyty pacjentka pytana jest o samopoczucie fizyczne i psychiczne, o ewentualne objawy niepokojące.

Badania krwi i moczu zlecane są zależnie od konkretnej sytuacji klinicznej, niekoniecznie co 1 miesiąc.

Pacjentki są informowane o prawidłowym odczuwaniu ruchów płodu

• Pierwsze ruchy
    • 20 tydzień ciąży u pierwiastek
    • 18 tydzień u wieloródek
  • Od ok. 28-30 tygodnia ciąży prosimy o regularne obserwowanie ruchów płodu, za prawidłowe uznając:
    • nasilanie się ruchów po posiłkach, w czasie odpoczynku ciężarnej i późnym wieczorem
    • zliczanie minimum 6 ruchów w czasie godzinnej obserwacji po posiłku

Ciężarne są informowane, że w przypadku nieprawidłowego odczuwania ruchów, czy to  w zakresie ich liczby, czy tez w zakresie ich charakteru ( słabsze, muskające, gwałtowne ) należy pilnie zgłaszać się do szpitala, ponieważ mogą to być objawy zagrożenia płodu poprzedzające jego obumarcie co najmniej o dobę.

Szczególne badania analityczne:

• 24-28 tydzień- wykrywanie cukrzycy ciężarnych – wykonujemy test obciążenia 75g glukozy- oznaczane jest stężenie glukozy na czczo, następnie pacjentka wypija roztwór 75g glukozy rozpuszczony w wodzie i oznaczane jest stężenie glukozy we krwi po 2 godzinach. UWAGA- nie należy zakwaszać wypijanej glukozy cytryną, nie należy w czasie owych dwóch godzin wykonywać wysiłków fizycznych,
  • wykrywanie zarażenia Toksoplazma gondii –badania zawsze obu rodzajów przeciwciał IgG,IgM, wykonywane są minimum raz w każdym trymestrze i zawsze kiedy pacjentka podejrzewa możliwość zarażenia

Badania bakteriologiczne

• Posiew z kanału szyjki – badanie to ma na celu wykluczenie infekcji mogącej doprowadzić do pęknięcia błon płodowych lub wyzwolenia się skurczów macicy, oba te stany prowadzą do porodu przedwczesnego. Wykonywane jest dwukrotnie :
    • 28-30tydzień,
    • 37-38 tydzień
  • posiew w kierunku wykrywania paciorkowca B-hemolizującego- wykonywany od 35 do 37 tygodnia ciąży, wymazy pobierane są z dwóch lokalizacji - miejsc najczęstszego bytowania tego paciorkowca :
    • dolna 1/3 pochwy
    • okolica krocza i z odbytu

Badanie położnicze na fotelu przeprowadzane jest podczas każdej wizyty lekarskiej i ma na celu stwierdzenie :

• czy nie występuje infekcja pochwowa ?
  • czy nie odpływa płyn owodniowy ?
  • czy nie rozwiera, czy nie skraca się szyjka macicy?
  • czy wielkość macicy odpowiada oczekiwanej wielkości dla danego wieku ciążowego ?
  • czy można wysłuchać tętno płodu ? ( słuchamy go detektorem tętna od ok.20 tygodnia ciąży )
  • czy napięcie macicy jest prawidłowe ?

Jaki jest harmonogram wizyt lekarskich w ciąży?

Co 4 tygodnie do ok. 30 tygodnia ciąży

Co 2 tygodnie  od 30 do 36 tygodnia ciąży

Co 1 tydzień od 36 do40 tygodnia ciąży

Lub w innych terminach zależnie od występującej patologii ciąży